Batxillerat
Estudis postobligatoris
Informació bàsica
El batxillerat es distribueix en dos cursos acadèmics. Es desenvolupa en diverses modalitats, de manera que pot oferir una preparació especialitzada als alumnes.
Le modalitats que ofereix el centre són les següents:
- Humanitats i ciències socials
- Ciències i tecnologia
A què dóna accés posteriorment?
- Cicles Formatius de Grau Superior
- Estudis universitaris (Sempre que es superin les proves d’accés corresponents)
- Cicles Formatius de Grau Superior d’arts plàstiques i disseny (Superant la seva prova d’accés)
- Cicles Formatius de Grau Superior de les ensenyaments esportius (Amb el títol de tècnic esportiu, més superant la seva prova d’accés per a determinades especialitats)
- Estudis no reglats superiors
Batxillerat a l’institut Bernat el Ferrer: el protagonista ets tu!
El batxillerat a l’Institut Bernat el Ferrer vol ser una etapa educativa que posa l’alumnat com a centre del seu propi aprenentatge. Els alumnes un cop han acabat l’ESO poden triar entre diferents modalitats de batxillerat que els hi poden obrir les portes tant a cicles de grau superior com als graus universitaris. En concret, al nostre centre ofertem les modalitats científica, tecnològica, social i humanística.
Tot i que en base al currículum oficial tots els batxillerats tenen una estructura similar a nivell de matèries, volem destacar els següents trets identitaris del nostre batxillerat, amb els quals volem donar vida a aquesta etapa i fer que l’aprofitament per part del nostre alumnat, tant a nivell acadèmic com humà, sigui òptim.
Recerca
Aprofitant l’obligatorietat del Treball de Recerca, que es comença durant el 2n trimestre de 1r de batxillerat i es lliura durant el 1r trimestre de 2n, treballem eines per tal que el nostre alumnat desenvolupi estratègies de recerca: col·laboració amb la biblioteca El Molí, contacte amb universitats catalanes (Programa Argó d’assessorament de Treballs de Recerca de la UAB, estades estiu ARGÓ)i assessorament metodològic amb la UB. Una psicòloga assessora els nostres alumnes respecte com parlar en públic de cara a l’exposició oral del TR en un taller titulat “com presentar el teu treball de recerca i no morir en l’intent”. Cada alumne compta amb un professor tutor que l’acompanya durant tot el procés i l’orienta en la seva recerca.
Orientació
Acompanyem l’alumnat en la tria del seu futur acadèmic i professional. Aprofitant la bona relació que mantenim amb els antics alumnes, aquests venen a fer xerrades a l’alumnat per explicar la seva experiència acadèmica/professional un cop marxen del centre. De la mateixa manera, els alumnes del propi centre que estan cursant un grau superior els hi aporten la seva experiència. També participem en les portes obertes de la UAB i en sessions d’orientació de la UB, UPF i la UPC. Des de les tutories també s’orienta els alumnes individualment donant-los eines i estratègies per tal d’orientar-se com ara els portals oficials o la web unportal.cat, i se’ls acompanya físicament a visitar el Saló de l’Ensenyament.
Multiculturalitat i context europeu
En un món global, on els nostres alumnes tindran opció de moure’s a nivell europeu durant els seus estudis i molts d’ells també a nivell professional, la multiculturalitat i la llengua anglesa són primordials. Així, promovem l’aprenentatge multicultural i la possibilitat de contactar i comunicar-se amb gent d’altres països: Intercanvi amb instituts europeus a 1r de batxillerat (enguany amb un institut de Rosenheim (Alemanya)) i ús de la llengua anglesa en matèries no lingüístiques (aprenentatge AICLE a Ciències per al Món Contemporani).
Aprenentatge entre igual i lideratge educatiu
Respecte el treball de la vessant social, realitzem el Projecte Guia on l’alumnat de 2n de Batxillerat acompanya i orienta l’alumnat de 1r en la nova etapa. Cada alumne de 2n, després de rebre una mini-formació en “coaching” tutoritza un alumne de 1r de la seva mateixa modalitat i l’acompanya durant tot el curs amb trobades formals i també amb contactes puntuals. D’aquesta manera reforcem el vincle entre alumnes de la mateixa etapa així com afegim una altra persona de referència més per a acompanyar l’alumnat a banda del seu tutor, coordinadors i cap d’estudis de batxillerat. Formem els delegats perquè exerceixin un lideratge positiu i siguin pont entre l’alumnat i el professorat.
Institut obert de Catalunya (IOC)
Per tal de flexibilitzar al màxim el currículum de l’alumnat i per tant que puguin optar a cursar les matèries que s’adeqüin als seus estudis posteriors o que més els hi ponderin a la Selectivitat, oferim la possibilitat de cursar alguna matèria a distància amb la col·laboració de l’IOC. Així, des de l ‘inici d’aquesta col·laboració, hem tingut alumnes cursant matèries tan diverses com ara: Ciències de la Terra i el Medi Ambient, Cultura audiovisual, psicologia i sociologia, Disseny, literatura universal, anatomia aplicada, anàlisi musical o italià. Preferentment aquesta opció la donem a segon, quan l’alumnat ja s’ha adaptat a la dinàmica del batxillerat i té un major grau d’autonomia per tal de realitzar una matèria sense un professor presencial.
Viatges i comiat final
A 1r de batxillerat durant la setmana cultural/viatges, organitzem una esquiada. Per tal d’acomiadar l’etapa, organitzem un viatge de final de curs a 2n de batxillerat a una ciutat europea. Sempre busquem una destinació que pugui complir tres objectius: atractiva per a l’alumnat, amb interès cultural i que s’ajusti a un pressupost que permeti l’assistència de la majoria dels alumnes. El tancament oficial el fem amb un acte final de comiat preparat pel propi alumnat i professorat, amb la participació de les famílies.
Excel·lència educativa
Tot el treball anteriorment descrit més el treball acadèmic de tot el nostre equip docent utilitzant estratègies innovadores de gestió de la informació i la comunicació ens porta a un alt nivell de graduació del nostre alumnat de 2n de batxillerat, a una molt satisfactòria superació de les PAU i a l’obtenció de mencions honorífiques per a l’alumnat en totes les promocions (menció atorgada a l’alumnat que obté una nota igual o superior a 9 a la fase general de les PAU).
L’educació no canvia el món. Canvia les persones que canviaran el món.
Paulo Freire, pedagog brasiler